Komunikacja rozwija się zarówno na poziomie przedsymbolicznym jak i symbolicznym. Żeby umiejętność mówienia mogła służyć komunikacji, musi być spełnionych wiele czynników, bowiem dobra komunikacja potrzebuje dobrych fundamentów. W trakcie terapii logopedycznej wykorzystujemy elementy metody behawioralnej, metody podążania za dzieckiem, Metody Krakowskiej. Poznanie wszystkich zainteresowań i preferencji dziecka pomoże dostosować odpowiednie metody i formy ćwiczeń.
Najczęściej terapia u osób z autyzmem ma charakter dwutorowy. Traktujemy mowę oraz komunikację, jako dwa odrębne tory, ponieważ najczęściej nauka komunikacji nie wiąże się bezpośrednio z nauką mowy. Dziecko nie musi mówić, by zacząć pracę nad komunikacją. Rozwój mowy jest zależny od prawidłowego rozwoju fizycznego, psychicznego i ruchowego oraz sprawności analizatorów słuchowych, wzrokowych i kinestetycznych.
Terapeuta SI bazując na swoim doświadczeniu i wiedzy, dostosowuje trudność zadań i ćwiczeń do poziomu możliwości dziecka oraz jego samopoczucia.